Servodirectia
Pe aceasta pagina a site-ului dorim sa oferim informatii minime legate de sistemul de directie, acelora care le considera necesare.
Servodirectia are rolul de a facilita transmiterea miscarii volanului spre rotile masinii. Asigura un confort sporit in conducerea unui autovehicul mai ales la efectuarea manevrelor de parcare sau la viraje.
In cazul unei defectiuni la sistemul de directie hidraulica (datorata, de exemplu, unei scurgeri de ulei) efortul necesar miscarii volanului va creste(„merge greu’’) iar soferul poate crede in mod eronat ca sistemul de directie nu mai poate fi actionat. Trebuie retinut faptul ca indiferent de situatia aparitiei unei defectiuni la asistenta hidraulica, intotdeauna exista o conexiune mecanica intre volan si rotile vehiculului, asigurand astfel posibilitatea controlarii directiei exclusiv manual si cu efort ridicat. Deci in nici un caz nu se poate spune „am ramas fara directie”.
Sistemul de servodirectie hidraulica in varianta cea mai simpla se compune din:
2 – pompa de ulei servo (in acest exemplu cu fulie)
3 – rezervorul de ulei
4 – furtun intrare ulei in pompa
5 – furtun intrare ulei sub presiune in caseta
6 – furtun retur ulei
7 – bielete (brate)
8 – capete de bara
9 – coloana volanului
… si altele in functie de complexitatea modelului
Piesa cea mai importanta a sistemului de directie este caseta de directie, care poate fi:
- Caseta mecanica
- Caseta asistata – servodirectie
- servodirectia hidraulica – pentru a-si indeplini rolul, este ajutata de o pompa care mentine sub presiune uleiul servo. Pompa servo poate fi actionata de:
- motorul masinii (pompa mecanica)
- motoras electric (pompa electrohidraulica)
- servodirectia electrica (nu are circuitul de ulei) – utilizeaza un sistem electric (senzor – reductor – motoras) montat direct pe coloana volanului sau pe caseta de directie care in acest caz este mecanica.
- servodirectia hidraulica – pentru a-si indeplini rolul, este ajutata de o pompa care mentine sub presiune uleiul servo. Pompa servo poate fi actionata de:
Fie ca este mecanica sau servo o caseta de directie poate fi:
- cu cremaliera
- cu sector de cremaliera si circulatie de bile
- cu sector de cremaliera, melc si rola
Exista multe modele in functie de marca auto si de producator: ZF, TRW, Koyo, SMI, Saginaw, Delphi, Showa, Toyoda, Mando, Jtekt…
Va prezentam in urmatoarele fotografii cateva exemple de casete de directie ca sa puteti observa deosebirile:
Exemple de pompe servo:
Pompa mecanica | Pompa mecanica cu rezervor | Pompa electrohidraulica cu rezervor |
Principiul de functionare al casetei hidraulice cu cremaliera:
Zona de lucru este considerata acea parte a casetei unde se creeaza presiune si unde este necesar ca simerigurile, segmentii, garniturile..etc sa asigure etanseitatea. La fel si in zona distribuitorului.
La caseta mecanica, atunci cand se roteste din volan miscarea se transmite prin coloana volanului la axul pinionului care deplaseaza cremaliera spre dreapta sau stanga si odata cu ea bieletele care mai departe, prin capetele de bara, misca rotile masinii. Ca aceasta miscare sa fie usurata s-a adaugat pinionului un sistem de valve (distribuitor), rezervorul de ulei, pompa de ulei servo si conductele necesare. Vorbim astfel despre servodirectia hidraulica. Cand se roteste volanul spre dreapta, se aplica un moment de torsiune care deschide valvele distribuitorului, permitand uleiului sa ajunga prin conducta respectiva in camera 1 unde presiunea creste si impinge pistonul (care separa etans cele doua “camere de lucru”) spre stanga. Cand pistonul se deplaseaza impins de uleiul sub presiune din camera 1, atunci uleiul din camera 2 iese pe cealalta conducta si se intoarce la rezervor printr-o alta valva de la distribuitor. Cand se roteste din volan in cealalta directie atunci pistonul este impins de presiunea din camera 2 si uleiul iese din camera 1. In functie de rezistenta opusa de roti valvele se deschid/inchid mai mult sau mai putin, asigurand presiunea de ulei optima pentru a misca rotile cu mare usurinta.